Kvůli podvodníkům přichází Češi o peníze. Takzvaní šmejdi nemají svědomí a jejich praktiky neznají meze. Jejich společným jmenovatelem často bývá i chyba na straně podvedených. Jak je to možné a lze se bránit?

Na vině bývá přílišná důvěřivost a nevědomost. Spousta lidí ochotně podvodníkům sdělí přístupové údaje k účtu nebo kartě, aniž by měli tušení, že se stali obětí zločinu. Česká bankovní asociace (ČBA) spustila mediální informační kampaň, která má Čechy naučit, jak chránit osobní data i peníze. Akce byla výstižně pojmenována #nePINdej!

Ročně miliarda i víc

Každý rok jde cirka o jednu miliardu korun, o níž podvodníci připraví důvěřivé nebo neinformované klienty bank. Za rok 2022 se očekává částka ještě vyšší. Podvodníci se do svého úsilí pustili mnohem sofistikovaněji než kdykoliv předtím a často vystupují z pozice “obyčejného” člověka nebo autority, například policisty, doktora či právníka. 

Podvodníci jednají velmi rychle. Než se podvedený rozkouká, je chudší o tisíce korun. Nepomůže ani rychlá blokace karty či účtu několik minut od okamžiku, kdy své údaje neuváženě podvodníkům sdělil. Peníze jsou fuč. Podvody provádějí perfektně organizované skupiny, které mají vše dobře připraveno předem.

Česká bankovní asociace pobízí k větší opatrnosti

Na podzim ČBA spustila informační kampaň #nePINdej! pro ty, kteří chtějí chránit své peníze uložené v bankách. Nechce dál sledovat, jak důvěřiví lidé přicházejí o své dlouholeté, často celoživotní úspory, zároveň nechce trpět šířící se vlnu pochybností o zabezpečení bank a nesmyslné uzavírání klientských účtů „aby mě o ně v bance nepřipravili“.

Kampaň s výstižným názvem #nePINdej! ČBA realizuje na vzdělávacím portálu Kybertest.cz. Název vznikl nápaditým složením tří slov:

  • ne – prostě zápor,
  • PIN – zde je myšleno PIN k platební kartě a ověřovací kód ze zadní strany karty i přístupové údaje do online bankovnictví,
  • dej – sloveso, k němuž se vztahuje onen zápor, zkrátka a dobře, nikdy nikomu nedávejte data, pomocí nichž se bez námahy dostane k vašim penězům.

Výsledný příkaz „nepindej“ mluví za vše. 

Policie ČR srovnává poskytnutí přístupových informací k bankovnímu účtu či platební kartě se situací, kdy zloději sami předáte klíče od svého aut či bytu a ještě mu řeknete, který konkrétní klíč má použít.

Zastavte se a zamyslete se

Cílem této kampaně je přimět vás, abyste se zastavili a zamysleli, kdykoliv po vás někdo chce údaje o vaší kartě nebo o přístupu k vašemu účtu

Může jít o telefonát z banky z opravdového bankovního telefonního čísla, potvrzený telefonátem od Policie. Nebo jde o zprávu od kupujícího na online bazaru, který prodávanou věc dovézt přepravní společností a jejím prostřednictvím chce rovněž platit.

V takto uvěřitelných situacích reálného života byste měli být schopni zvážit, zda nejde o podvod. Údaje ke kartě zadávejte pouze tehdy, když nakupujete nikoliv prodáváte. Přístupová data k účtu či kartě vložte jen, když chcete do banky vstoupit, nebo se přihlásit pomocí BankID.  

Přihlašovat byste se měli jen tam, kam se dostanete vložením ověřené webové adresy. Ne tam, kam vás přesměruje nějaký pochybný odkaz. Neinstalujte aplikace typu AnyDesk umožňující přístup do vašeho počítače na vyžádání podvodníka, a pak přihlášení se do vaší banky. Raději předpokládejte, že jde o podvod.

Jak kampaň probíhá?

Na webových stránkách kampaně na vás čeká interaktivní vzdělávací prostor. Zábavnou formou se seznámíte s nejčastějšími kybernetickými podvody. Naučíte se je rozpoznat. Kybertest má několik variant, které simulují nejčastější podvodné praktiky dle různých věkových skupin

Kybernetická kriminalita dávno necílí pouze na seniory a osamělé lidi, varuje Policie ČR. Podvodníci se zaměřují na širokou veřejnost bez ohledu na věk i vzdělání. Kampaň cílí obecně na širokou veřejnost, počínaje dětmi a mladistvými, přes dospělé, až po seniory.  

Jiné otázky se tedy generují pro teenagery, jiné pro seniory. Stejně tak jako útoky hackerů – jiné praktiky zkoušejí na mladší generaci, jiné pak na střední a jiné na nejstarší spoluobčany,“ vysvětluje Tomáš Trachta, člen představenstva společnosti itego, a.s., která pro ČBA kybertest naprogramovala a úzce spolupracovala na realizaci celé kampaně.

Jak se lépe chránit a nenaletět podvodníkům?

V rámci kampaně lze shrnout několik základních rad, které vám pomohou chránit vaše finance:

  • Poznej svého nepřítele. Seznamuj se s aktuálními hrozbami a trendy v online podvodech.
  • Nikdy se nenech od pachatele do ničeho tlačit a vše si pečlivě promysli.
  • Jakmile je zpráva, e-mail, SMSka, nebo telefonát neočekávaný, tak je podezřelý.
  • Vždy se zamysli nad tím, kam vypisuješ citlivé údaje, nebo přeposíláš peníze.
  • Když si nejsi absolutně jistý, tak vždy raději vše ověř jinou cestou.
  • Předpokládej, že pachatel dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo či e-mailovou adresu.
  • Nikdy neumožňuj vzdálený přístup do svého zařízení nikomu, komu zcela nedůvěřuješ.
  • Kupující na inzertních portálech nikdy nepotřebuje citlivé údaje z tvé platební karty.
  • Vyzkoušej si www.kybertest.cz a zjisti, kde máš mezery. Buď připraven.